Microsoft Bing zet ‘volgende stap’ in generatief zoeken
De mogelijkheid om recente kennis te gebruiken is voor veel AI-modellen, zoals Copilot dat gebaseerd is op OpenAI’s GPT-modellen, de grootste achilleshiel. Hoewel sommige modellen in bepaalde gevallen recente data kunnen gebruiken, verschilt dit sterk per model. AI-modellen zijn getraind op voornamelijk oude data. Zoekmachines zoals Google en Microsoft Bing proberen dit probleem op te lossen door AI centraal in de zoekmachine te integreren. Amerikaanse gebruikers van Bing kunnen hier nu mee experimenteren in de vorm van ‘generatief zoeken’.
Nieuwe manieren om te verkennen, leren en vinden
Generatief zoeken “stelt gebruikers in staat om informatie op nieuwe manieren te verkennen, te leren en te vinden”, legt Microsoft uit. Dit betekent vooral dat je niet eindeloos door Bing hoeft te scrollen, maar dat je vraag al op de eerste pagina uitgebreid wordt beantwoord. Dit concept kennen we al van de AI-zoekresultaten van Google, die onder andere in de VS beschikbaar zijn.
Microsoft zegt dat de functionaliteit nu als bèta wordt uitgerold naar Bing-gebruikers. Wie ermee aan de slag gaat, moet mogelijk even op het antwoord wachten. De softwaregigant geeft aan “er zeker van te willen zijn dat het antwoord accuraat en relevant is”. Zoals gebruikelijk bij AI, toont Bing ook een melding dat de “resultaten zijn geoptimaliseerd met Bing generatief zoeken”. Houd er bovendien rekening mee dat, zelfs als Microsoft de resultaten analyseert, er nog fouten in kunnen zitten.
Dergelijke informatie kun je echter verifiëren via de bronnen die Microsoft noemt. Hiermee zegt het bedrijf ook een gezond web-ecosysteem te willen behouden. Veel uitgevers vragen zich echter af of generatief zoeken wel zoveel voordelen biedt. Doordat Bing de informatie al samenvat, hebben gebruikers nauwelijks nog een reden om hun website te bezoeken. Dit terwijl Google en Bing voor veel websites de belangrijkste bronnen van verkeer zijn.
Komst naar Europa
Microsoft vermeldt in de aankondiging alleen dat de AI-zoekfunctionaliteit beschikbaar komt in de Verenigde Staten. Of en wanneer generatief zoeken beschikbaar zal zijn in Europa, is nog niet duidelijk.
AI-ontwikkelaars lanceren hun producten doorgaans eerst in de Verenigde Staten en andere werelddelen, voordat de EU aan de beurt komt. Dit heeft onder andere te maken met de strenge Europese privacyregels. Onder deze regels moeten bedrijven bijvoorbeeld toestemming vragen om hun AI op data te trainen.